A filc és én

2015. április 19.

filc.jpg

Amikor négy éve elkezdtem varrni, vagyis amikor másodszor elkezdtem varrni, - mivelhogy az első korszakom 20 éve volt- még nagyon nem szerettem a filc anyagot, szúrósnak és olyan szegényesnek éreztem. Még a nevét sem tudtam, azt mondtam neki, hogy posztó. Ami meg már majdnem prosztó, szóval tényleg nem tetszett. Ráadásul kaptunk egy feladatot a Matyi óvodájában, egy kutat kellett készíteni, és egy kézműves boltban vettem a műfűhöz műszálas filcet, ami megint nem segített, hogy megszeressem ezt az anyagot, mert akkor még nem láttam a különbséget a gyapjúfilc és a műszálas filc között. A kút egyébként gyönyörű lett. 

Egy kellemes, borozgatós estén készítettük Andival és Nándival igen precízen. A képen nem igazán látszik, de a kis vödör egy ezüst nyakláncomon lóg, a kútban lévő vizet pedig az Estée Lauder púderemből kiszedett tükör imitálja, a kút maga egy vastag fa karkötőm, a kavicsok egyesével le vannak kenve olyan anyaggal, amitől csillognak, a malacka pedig kézzel készült agyagból. Mindenemet egy ovis feladatért! :)

img_0024_1.jpg

Ezzel egy időben rátaláltam erre az oldalra, ahol megláttam ezeket a filcből készült jószágokat: (a TOVÁBB gombra kattintva olvashatsz róla többet)

https://instagram.com/thebigforest/

Hát hogy lehet már ennyire idétlenül jól kinézni?  :)

bigforest.png

Azonnal szaladtam igazi filcet venni, nehogy már ne próbáljam ki, és hát igen. Szerelem. Azóta már nekem is ott van a filc, csakis gyapjúfilc a szekrényemben. 

Kényes anyag, igényli a kézi varrást, ezért sokkal, de sokkal időigényesebb bármit is elkészíteni belőle, csak szólok… Szóval ha ebből az anyagból bármilyen holmit láttok, ami jó drága, akkor az azért van, mert egyrészt nagyon drága a gyapjúfilc, másrészt jó eséllyel kézzel van varrva.

Itt épp egy táskát díszítek vele.

_77a9991.jpg

Ők itt már az én állataim a csodálatos gyapjúfilcből varrva. Ugye nem is olyan prosztó? Mind elment már, a rókát kivéve, őt nem tudtam elengedni. :) 

_mg_3266.jpg

Ez itt egy baglyos tárca, a Matyi osztályfőnöke kapta, nem tudom, mit tart benne, de Matyi szokta látni nála az iskolában, úgyhogy bevált, azt hiszem. 

_mg_8782.jpg

 

Ez meg az én rókás tolltartóm ugyanabból a szép élénk, narancs színű filcből varrva, nagyon strapabíró:

_mg_3226.jpg

Azóta már tudom, hogy a filc anyagot hagyományosan birkagyapjúból készítik. Forró vizes gyúrás hatására a szőrön elhelyezkedő pikkelyek összeakadnak, és így, ebből az összetömörödött szőrből alakul ki egy erős anyag. Nagyon sokféle állati szőrből, sőt még az emberi hajból is készíthető nemez (a rasztafrizura készítésének alapja az emberi haj nemezelődésre való hajlama).

Nézzétek ezt a huncut új-zélandi birkát, ő hat évig különböző barlangokban bujkált, hogy megússza a nyírást, míg végül elkapták, és 27 kilónyi gyapjútól szabadították meg 20 perc alatt. Csak szólok, hogy ez olyan, mint a hajvágás, nem fáj neki, ezt a túlsúlyt meg amúgy is nehéz lehetett cipelni.

shrek1.jpg

A történetét itt elolvashatod, világhírűvé vált ezzel a szakadár akcióval:
http://www.erdekesvilag.hu/uj-zeland-vilaghiru-baranya-akit-6-evig-nem-nyirtak-meg/

Amikor elkészül a nyers, birka színű anyag, különböző technikákkal megfestik. Egy új-zélandi farmon erre egy meglepő technikát találtak ki: a színes, tiszta élő gyapjút.

szinesgyapju.jpg

Az eljárás egyébként nem veszélyes az állatokra, és a valódi célja a ennek a festésnek egy mellrák elleni kampány volt, itt olvashatsz róla bővebben:

http://www.nlcafe.hu/ezvan/20120125/pink_birkakkal_kampanyolnak/

A magyar nyelvben különbséget tesznek a kézzel készített anyag, és a géppel készített között, az előbbit nemeznek, az utóbbit műszaki nemeznek, de a köznyelvben filcnek nevezik. A filc készítése elvileg nem különbözik attól az eljárástól, amit a kézműiparban is használnak, csak annyiban, hogy a gyárakban a műveleteket korszerű gépeken végzik.

 Itt épp száradni fektetik le az ősi nomád nemezelési technikával készült nemezt valahol Mongóliában:

57076453-felt-making.jpg

Ez a kép pedig egy Shanghai filcgyárban készült. Elég nagy a kontraszt a két gyártási mód között...

sanghaificgyar.jpg

Készüljön bárhogy is, nagyon megszerettem ezt a kiváló alapanyagot, tolltartót, kulcstartót, táskát és iPad tokot is készítettem belőle. Varrtam belőle filcmacskát is, és díszítésre is ezt az anyagot használom.

A következő galériába összegyűjtöttem pár képet,  és még én is meglepődtem, mennyi mindenem készül a gyapjúfilcből:

A képre kattintva további fotókat láthatsz!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://nadalma.blog.hu/api/trackback/id/tr267378632

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása